De achterstand bij het rijexamen als gevolg van de Covid-19-pandemie zal tussen de twee en drie jaar in beslag nemen, beweerde een rij-instructeur.

 

Kevin Horgan, die 27 jaar ervaring heeft in de industrie, beschuldigde het ministerie van Transport ervan “niet de handen aan het stuur te hebben” en zei dat de coronaviruscrisis grote tekortkomingen in de organisatie aan het licht bracht.

 

Onze man Danny kan door de achterstand niet rijden zonder zijn moeder Credit: Garrett White – The Sun

Op dit moment wachten meer dan 100.000 mensen om hun rijexamen te doen. Tijdens de lockdown mochten alleen degenen die als “essentiële werknemers” werden beschouwd, hun licentie proberen of lessen volgen.

 

 

The Irish Sun kan onthullen dat rijexamens voor “niet-essentiële werknemers” “eind mei in beperkte mate zullen hervatten” en geschikt zullen zijn voor degenen die vorig jaar boekten.

 

60K WACHTEN

Kevin, de oprichter van Ladybird Driving School, drong er bij de regering op aan te stoppen met het verdelen van niet-essentiële en essentiële werknemers en riep op tot hervatting van rijexamens en lessen voor iedereen.

 

Hij vertelde de Irish Sun: “Er staan ​​ongeveer 60.000 te wachten om een ​​theorie-examen te doen, ongeveer 100.000 wachten om te mogen rijden. De bok stopt bij het ministerie van Transport in termen van de RSA.

 

“De RSA zal geen stappen ondernemen totdat het ministerie van Transport iets doet. Ik bedoel, het is gewoon een puinhoop… er zijn echt veel mensen gefrustreerd, er zijn veel mensen die niet kunnen solliciteren. Ze kunnen de test niet eens afleggen omdat ze geen dates krijgen.

 

“Mensen zijn volledig gedesillusioneerd door het hele proces.”

 

CURSUS VAN 12 LES

In Ierland moet iedereen die het rijexamen wil afleggen een programma van 12 lessen, Essential Driver Training genaamd, volgen voordat ze zich kunnen aanmelden om hun examen te doen.

 

Volgens de huidige Covid-19-richtlijnen mogen rij-instructeurs alleen lessen geven aan degenen die door de regering als essentieel worden beschouwd, waardoor duizenden mensen zonder enige manier van oefenen of de cursus kunnen voltooien.

 

Kevin zei dat dit beleid problematisch is en een domino-effect zal hebben voor mensen die 17 jaar worden en de weg op willen.

 

Hij legde uit: “De logistieke achtergrond is wat mensen niet zullen begrijpen… een 17-jarige zal denken dat ik nu wil gaan rijden, maar vorig jaar hebben mensen twee, drie of vier lessen gevolgd voordat ze moesten stoppen vanwege de pandemie. klik hier om een theorie examen te oefenen online.

 

“Elke dag komt er een nieuwe student 17. Dus wat we moeten doen is de bestaande vraag van vorig jaar doornemen. En dan natuurlijk ook de nieuwe vraag naar nieuwe chauffeurs faciliteren.

 

“Het is een back-up van een jaar tot 14 maanden … het is een totale puinhoop.”

 

‘HEEL ONDERBEPERKT’

De in Tallaght gevestigde rij-instructeur zei dat de pandemie nodig was om de problemen van de RSA tot een hoogtepunt te brengen.

 

Hij legde uit: “Voordat Covid toesloeg, was de RSA ernstig onderbezet vanuit administratief oogpunt en vanuit het oogpunt van testen, dus toen de pandemie toesloeg, werkte het personeel van de RSA op afstand en waren mensen nog steeds bezig met het aanvragen van hun rijexamen.

 

“De achterstand liep op, sommige instructeurs verlieten het spel. Het is een puinhoop en het heeft mensen in een positie gebracht waarin ze zes tot acht maanden wachten om hun test te doen

 

“Het ministerie van Transport moet buiten de gebaande paden gaan denken om het probleem op te lossen, anders duurt het nog een aantal jaren. De handen van de RSA zijn gebonden.”

 

Minister van Transport Eamon Ryan heeft toestemming gegeven voor nog eens 40 nieuwe testers, waarvan 20 tegen eind juni 2021.

 

Ervaren leraar Kevin zei dat het ironisch was dat mensen die zich vaak in situaties bevonden waarin hun risico op Covid-19 hoog was, meerdere tests konden krijgen of lessen konden volgen, terwijl degenen die niet waren blootgesteld aan het dodelijke virus dat niet konden.

 

‘NOOIT GESTOPT MET TESTEN’

Hij zei: “Rijtesters zijn nooit gestopt met testen .. ze bleven de essentiële werknemers testen die ironisch genoeg het grootste risico vormden.

 

“Denk eens na over de logica hiervan, de persoon die op dit moment werkloos is en niet in de buurt van een ziekenhuis is, kan geen test krijgen, maar de persoon die op een spoedafdeling in het ziekenhuis werkt met het hoogste risico kan een test krijgen en heeft heb er vanaf de eerste dag een kunnen krijgen.”

 

Kevin vervolgde: “De testers zijn niet gestopt met testen en dat zou je vertellen dat het goed genoeg was voor hen om in die omgeving te zijn.

“Mensen moeten niet worden verdeeld tussen niet-essentieel of essentieel – het is onzin”

 

Hij zei dat de RSA, om de blokkade op te lossen, zou kunnen kijken naar het in dienst nemen van rij-instructeurs met kortetermijncontracten.

 

De Dublin-man zei: “Het is absoluut tijd om iedereen weer te laten rijden, essentiële niet-essentiële chauffeurs en EDT-lessens over de hele linie, laat ze terug.

 

“De RSA zou bestaande instructeurs kunnen rekruteren die het spel kennen … hen vier weken training geven en ze met een kort contract voor twee jaar binnenhalen, en dat zou een probleem daarmee oplossen. hoe hard met aanhanger rijden?

 

“Er zijn veel logische manieren waarop je de achterstand gemakkelijk kunt wegwerken.”

 

‘OVERTIJD & WEEKEND TESTEN’

De RSA vertelde The Irish Sun: “In afwachting van een gezondheids- en veiligheidsbeoordeling kan een mogelijke toename van het aantal rijtests dat dagelijks kan worden uitgevoerd, worden toegestaan.

 

“Hierdoor zou het aantal tests kunnen toenemen van de huidige zes tests per dag naar zeven.

 

“Als de service buiten de beperkingen van niveau 5 mag werken, zijn we ook van plan om overuren en weekendtests in te voeren.”

 

Ze voegden eraan toe: “De RSA en het ministerie van Transport zijn in gesprek over de noodzaak van extra capaciteit om de wachttijden terug te brengen tot een gemiddelde van tien weken.

 

DANNY DE VAAL: HET MAAKT MIJ MAD

 

Om mijn moeder op een dag rust te gunnen, bood ik aan om naar de Lidl te rijden en boodschappen te doen.

Het enige probleem was dat, aangezien ik nu meer dan een jaar wacht om mijn test te doen, ik haar mee moest nemen. Er zijn ongeveer 101.000 van ons door het hele land, die onze ouders of onze partners overal met ons meeslepen omdat we iemand nodig hebben die op ons let als we aan het stuur zitten. Voor mijn moeder betekent dit dat ze geen minuut rust krijgt. Haar stressniveaus zijn vrijwel zeker omhooggeschoten sinds ze mijn de-facto rij-instructeur is geworden. Het is een baan die ze nooit had willen hebben en een baan waar ze blij mee zal zijn dat ze met pensioen kan gaan zodra ik geslaagd ben …. dat is natuurlijk totdat mijn zus Chloe besluit dat ze wil leren. Het is niet ideaal dat ik op 22-jarige leeftijd vergezeld moet worden door mijn moeder en ik weet zeker dat dit de laatste manier is waarop ze haar avonden wil doorbrengen. om haar op een dag met een gerust hart naar kantoor te slepen en het is iets dat ik niet ben vergeten, omdat ze me er graag constant aan herinnert. Het was moeilijk om een ​​tijd te vinden die voor ons beiden past en ik weet zeker dat het het laatste wat ze wil doen na een dag werken is om met me mee te rijden – een paar keer heeft ze met opeengeklemde tanden “ja” gezegd en bij andere gelegenheden heb ik haar overgehaald met de belofte van een kopje koffie. Ik kan me alleen maar voorstellen dat ze zal bidden dat ik de eerste keer slaag. Het is tijd voor de RSA om de enorme achterstand aan te pakken en de rijexamens te hervatten … voor zowel mij als die van mijn moeder.

 

“Om tegemoet te komen aan de 40 extra chauffeurstesters met een contract die in juni en juli 2021 in gebruik worden genomen, zijn we van plan ons Driving Test Center-netwerk uit te breiden voor een interimperiode van twee jaar.

 

“We zijn van plan om ongeveer 16 nieuwe tussentijdse rijtestcentra op te zetten die in juni operationeel zullen zijn.

 

“In bijna alle gevallen zullen deze nieuwe locaties dicht bij bestaande testcentra liggen en is het in feite een uitbreiding van bestaande locaties.”